Karta Praw i Obowiązków Pacjenta
Prawa pacjenta są zbiorem praw zawartych między innymi w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o działalności leczniczej, rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Tekst ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta dostępny jest na tablicy ogłoszeń oraz w dyżurce pielęgniarek w każdym oddziale szpitalnym.
Prawa pacjenta
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Pacjent ma prawo żądać aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:
- lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie
- pielęgniarka (położna) zasięgnęła opinii innej pielęgniarki(położnej)
- Lekarz może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że zadanie jest bezzasadne.
- Przepis pkt.3 stosuje się do pielęgniarki (położnej) w zakresie zasięgania opinii innej pielęgniarki (położnej)
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym, przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej.
- Pacjent ma prawo do leczenia bólu
Prawo pacjenta do informacji
- Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy maja prawo do uzyskania informacji o stanie zdrowia rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych.
- Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielanie w informacji innym osobom.
- Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.
Osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności ze stanem zdrowia pacjenta.
Prawo pacjenta do wyrażania zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody.
- Zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie albo poprzez takie zachowanie, które w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się proponowanym przez lekarza czynnościom albo brak takiej woli.
- W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta zgodę wyraża się w formie pisemnej.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa.
- Pacjent ma prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.
- Na życzenie pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska.
- Prawo do poszanowania godności pacjenta obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
- Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Prawo dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta ma również jego przedstawiciel ustawowy bądź osoba upoważniona przez pacjenta.
Prawo pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej
- Pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
Pacjent ma prawo do:
- Opieki duszpasterskiej.
- Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Obowiązki pacjenta
- Przy przyjęciu do szpitala pacjent obowiązany jest okazać odpowiednie dokumenty – dowód osobisty i skierowanie do szpitala.
- Pacjent nie posiadający uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych zobowiązany jest do zapłaty za wszelkie świadczenia zdrowotne zgodnie z aktualnie obowiązującym w Zespole cennikiem.
- Pacjent ma obowiązek przebywać w wyznaczonej dla niego sali w czacie wizyt lekarskich, zabiegów leczniczo-pielęgnacyjnych oraz w porze podawania posiłków.
- Pacjent obowiązany jest stosować się do zaleceń lekarzy i pielęgniarek oraz innych pracowników medycznych biorących udział w procesie leczenia.
- Pacjent nie może przyjmować leków ani poddawać się zabiegom innym niż zlecone przez lekarza lub pielęgniarkę.
- Pacjent dba w miarę własnych możliwości o higienę osobistą oraz utrzymanie właściwego stanu sanitarnego swojego otoczenia.
- Pacjent obowiązany jest przestrzegać zasad społecznego zachowania, poszanowania godności i prywatności innych pacjentów.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno odbywać się w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów, poza godzinami ciszy nocnej.
- Pacjent ma obowiązek przestrzegać zakazu palenia tytoniu, spożywania alkoholu oraz używania środków odurzających na terenie Szpitala.
- Pacjent obowiązany jest szanować mienie będące własnością Szpitala.
- Pacjent, którego stan zdrowia nie wymaga dalszego leczenia szpitalnego a pozostał w szpitalu ponosi koszty pobytu niezależnie od uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku praw Pacjenta z dnia 8 listopada 2008r (Dz.U z 2017r poz.1318 ze zm.)
- Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r (Dz.U z 2016 r poz.922 ze zm.)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz.U z 2017r poz.1938 ze zm)
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz.U z 2018r poz.160 ze zm)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015r w sprawie rodzajów ,zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania ( Dz.U z 2015r poz.2069 ze zm.)